Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων

Close

FREE QUOTE TODAY

Fill out the form below and get a free quote today.

[contact-form-7 404 "Δεν βρέθηκε"]

Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων

Οι φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων που υπάρχουν στην αγορά για οικιακή χρήση είναι τύπου AC (δηλαδή μεταφέρουν το εναλλασσόμενο ρεύμα ως έχει στο αυτοκίνητο και αυτό κάνει την μετατροπή σε συνεχές DC μέσω του on-board charger – OBC).

Η ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα (η αλλιώς EV από το Electric Vehicle) είναι γεγονός και στην Ελλάδα. Τα EV οχήματα αυξάνονται όλο και περισσότερο ταυτόχρονα με την ανάγκη για εγκατάσταση φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος.

electric_car_1
Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων

Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για την εγκατάσταση φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος

Οι συνηθέστερες παροχές ρεύματος Στην Ελλάδα:

• Απλό μονοφασικό με γενική ασφάλεια 32Α – 8 ΚVA
• Ενισχυμένο μονοφασικό με γενική ασφάλεια 50Α – 12KVA
• Απλό τριφασικό με 3 γενικές ασφάλειες 32A – 25KVA
• Ενισχυμένο τριφασικό με 3 γενικές ασφάλειες 50A – 35KVA

O μικρότερος οικιακός φορτιστής είναι στα 7ΚW
Για φόρτιση πάνω από 7KW, χρειάζεται τριφασικό ρεύμα
H ταχύτητα φόρτισης επηρεάζεται από το πόσο μεγάλη ισχύς έχει ένας φορτιστής.

Παράδειγμα χρόνου φόρτισης: Με έναν φορτιστή 7KW, ένα ηλεκτρικό όχημα (EV) θα θέλει περίπου 6 ώρες για πλήρη φόρτιση. Ενώ χωρίς φορτιστή και με απευθείας σύνδεση με οικιακή πρίζα, θα χρειαστούν 18,5 ώρες. (Υπολογίζοντας ότι έχουμε ένα όχημα με μπαταρία χωρητικότητας 42 KWh)

Τι είδους επιπρόσθετης προστασίας χρειάζεται

Για παράδειγμα. στην περίπτωση εγκατάστασης οικιακού σταθμού φόρτισης 7KW, ο ιδιοκτήτης προτείνεται να εγκαταστήσει τα μέσα προστασίας που υποδεικνύονται από το πρότυπο IEC 61851-1 στον πίνακα διανομής προκειμένου να προστατέψει την εγκατάσταση του.

α) Εγκατάσταση MCB 40A. Αυτό είναι μια διπολική ασφάλεια 40A που προστατεύει τον φορτιστή σε περίπτωση βραχυκυκλώματος.

β) Εγκατάσταση αντι-κεραυνικής προστασίας Type 1 ή 2 ανάλογα με τις απαιτήσεις της εγκατάστασης. Με απλά λόγια, αυτό είναι προστασία από κεραυνούς που μπορεί να προκαλέσουν ζημιά στα ηλεκτρονικά εξαρτήματα του φορτιστή και να χάσετε την εγγύηση. Εδώ να σημειωθεί ότι μπορεί να συνδυαστεί με επιτηρητή τάσης ο οποίος ανιχνεύει τις πτώσεις τάσεις και υπερτάσεις του δικτύου. Μπορεί να συνδυαστεί με την προστασία όλης της οικείας.

γ) Εγκατάσταση RCD προστασίας τύπου Α. Με απλά λόγια, αυτό είναι ένα ρελέ διαρροής (η διακόπτης διαρροής ή διαφορικό ρελέ ή αντι-ηλεκτροπληξιακό ρελέ) το οποίο προστατεύει από τυχόν ηλεκτροπληξία σε περίπτωση διαρροής ρεύματος. Στην Ελλάδα, χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά στα σπίτια, τα ρελέ τύπου AC, ενώ ο τύπος A παρέχει ανίχνευση DC ρευμάτων διαρροής. (Στην Γερμανία, το ρελέ διαρροής τύπου Α είναι υποχρεωτικό στις οικίες)

Όλα τα παραπάνω καθορίζουν το κόστος για την εγκατάσταση φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος.

Ηλεκτρολογικοί Πίνακες

Τι επιπρόσθετες δυνατότητες μπορεί να έχει ένα σύστημα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Οι φορτιστές μπορεί να έχουν σύστημα εξουσιοδοτημένης χρήσης όπως RFID κάρτες για τους χρήστες. Με απλά λόγια να ενεργοποιούν κάποιο χρήστες με χρήση κάρτας τον φορτιστή ώστε να μην υπάρχει πρόσβαση στον οποιονδήποτε. Επίσης μπορεί να συνδέεται ο φορτιστής με WIFI ή μέσω καλωδίου με δίκτυο ώστε να μπορεί ο χρήστης να παρακολουθεί απομακρυσμένα την πορεία φόρτισης, τυχόν προβλήματα και κατανάλωση.

Ενημέρωση του διαχειριστή δικτύου ΔΕΔΔΗΕ

Για την εγκατάσταση φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος σε υφιστάμενες ηλεκτρικές εγκαταστάσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να γνωστοποιούνται στον διαχειριστή δικτύου με τη συμπλήρωση του κατάλληλου εντύπου σύνδεσης/ενημέρωσης που έχει αναρτηθεί στον ισότοπο του διαχειριστή και διαφοροποιείται ανάλογα με το επίπεδο της σύνδεσης της παροχής.

Δείτε την σχετική σελίδα στην ιστοσελίδα του ΔΕΔΔΗΕ

Δείτε την σχετικά αναφορά στην ιστοσελίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Στην περίπτωση που για τη σύνδεση των υποδομών απαιτείται επαύξηση ισχύος της υφιστάμενης παροχής, ο καταναλωτής με τον ίδιο έντυπο αιτείται την αύξηση.

Πώς βάζω φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε πολυκατοικία

Αρκετοί είναι αυτοί που επιθυμούν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά κατοικούν σε πολυκατοικία και προβληματίζονται σχετικά με τη φόρτιση.

Η φόρτιση στο σπίτι αποτελεί την πιο ενδεδειγμένη λύση για την αναπλήρωση της ενέργειας της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σύμφωνα με έρευνες, το μεγαλύτερο ποσοστό των ιδιοκτητών οχημάτων EV, φορτίζει κατά τις βραδινές ώρες στην οικία του. Οι περισσότεροι εξ αυτών κατοικούν σε μονοκατοικίες, οπότε διαθέτουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης και την υποδομή για να φορτίσουν.
Τι γίνεται όμως με όσους διαθέτουν διαμέρισμα σε πολυκατοικία; Σε αυτή την περίπτωση οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες, καθώς εκτός από χώρο στην πυλωτή και την απαιτούμενη μελέτη από ηλεκτρολόγο, πριν τοποθετήσει κάποιος φορτιστή πρέπει να ενημερώσει τον διαχειριστή και τους συνιδιοκτήτες.

Μελέτη εγκατάστασης και επιλογή φορτιστή

Αρχικά, ο ενδιαφερόμενος πρέπει να απευθυνθεί σε ηλεκτρολόγο προκειμένου να γίνει μελέτη για την εγκατάσταση. Στην τεχνική έκθεση του ηλεκτρολόγου, συμπεριλαμβάνονται η λειτουργία και ο τρόπος χρήσης του συνόλου της εγκατάστασης, όπως το σημείο επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος με την αντίστοιχη υποδομή καλωδίωσης και την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος του χώρου στάσης και στάθμευσης.

Επίσης, πρέπει να ληφθεί απόφαση για το αν θα μπει κοινόχρηστος φορτιστής για όλους τους κατοίκους της πολυκατοικίας ή ιδιωτικός αποκλειστικά για τον ενδιαφερόμενο. Οπότε, ο ηλεκτρολόγος σε συνεργασία φυσικά με τον δικαιούχο ή τους δικαιούχους αποφασίζουν πού θα τοποθετηθεί η συσκευή φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), με ενσωματωμένο σύστημα ελέγχου και προστασίας, και πόσο ρεύμα θα τραβάει.

Αφού καθοριστούν οι ανάγκες, ο δικαιούχος είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει εγγράφως τον διαχειριστή για την εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης στη δική του θέση στάθμευσης, καθώς και για την αποκλειστική δαπάνη, ευθύνη και επιμέλειά του.
Ο διαχειριστής από την πλευρά του, οφείλει να ενημερώσει τους λοιπούς συνιδιοκτήτες του κτηρίου. Ο ιδιοκτήτης ή δικαιούχος χρήσης του φορτιστή δικαιούται να προβεί στην εγκατάσταση μετά από 30 ημέρες από τη γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή, εφόσον η πλειοψηφία των συνιδιοκτητών δεν έχει εναντιωθεί στην εγκατάσταση με αιτιολογημένη απόφαση της άρνησής τους υπογεγραμμένη από ηλεκτρολόγο.

Για να πιστοποιηθεί η παροχή και εγκατάσταση, πρέπει να υποβληθεί το έντυπο σύνδεσης/ενημέρωσης Χαμηλής ή Μέσης Τάσης με τα απαιτούμενα έγγραφα και στοιχεία στην αρμόδια Περιοχή ΔΕΔΔΗΕ στην οποία ανήκει η εγκατάσταση.

Αν η θέση στάθμευσης στην πυλωτή δεν καλύπτεται από τα καιρικά φαινόμενα από κάποια κατασκευή μην ανησυχείτε. Οι προδιαγραφές όλων των φορτιστών επιτρέπουν την ασφαλή φόρτιση υπό βροχή. Στους στεγασμένους κλειστούς χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων που διαθέτουν σημεία επαναφόρτισης Η/Ο απαιτείται η λήψη μέτρων πυροπροστασίας.

electric_car_2
electric_car_3

Τι γίνεται στις νέες οικοδομές

Στα νέα κτήρια (νοούνται όσα έχουν κατασκευαστεί με οικοδομικές άδειες μετά το Μάρτιο του 2021) θα εγκαθίστανται υποχρεωτικά υποδομή (καλωδιώσεις κλπ.) για εγκατάσταση φορτιστών στις θέσεις στάθμευσης. Στα κτήρια κατοικιών με περισσότερες από δέκα θέσεις στάθμευσης, η υποδομή θα κατασκευάζεται με την προοπτική να εγκατασταθούν φορτιστές σε όλες τις θέσεις στάθμευσης. Στα κτήρια μικτής χρήσης με περισσότερες από δέκα θέσεις στάθμευσης, η πρόβλεψη (που απορρέει και από την Κοινοτική νομοθεσία) είναι ένας φορτιστής ανά πέντε θέσεις στάθμευσης
Σε υφιστάμενα κτήρια στα οποία γίνονται εργασίες ανακαίνισης τοποθετούνται οι υποδομές που προβλέπονται για τα νέα κτήρια (πρόβλεψη για φορτιστές σε όλες τις θέσεις στάθμευσης ή σε αναλογίες 1/5 και 1/10), εκτός αν ο υπεύθυνος μηχανικός δηλώνει, με υπεύθυνη δήλωσή του στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης, ότι το συνολικό κόστος εγκατάστασης των σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομής καλωδίωσης υπερβαίνει το 7% του συνολικού κόστους της ανακαίνισης του κτηρίου.

Τύποι πριζών για τον φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τον Ιανουάριο του 2013 για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων χρησιμοποιούνται κυρίως οι σύνδεσμοι Type 2 στην εναλλασσόμενη / ΑC φόρτιση και CCS 2 για συνεχούς ρεύματος/ DC φόρτιση (συνδυασμός Type 2 με ακροδέκτες συνεχούς ρεύματος).
Ο λόγος που υπάρχουν διάφορες πρίζες είναι ότι υπάρχουν διάφορα πρότυπα τα οποία καθορίζουν τις προδιαγραφές των καλωδίων και των πριζών φόρτισης ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή, και τις απαιτήσεις του εκάστοτε ηλεκτρικού δικτύου. Πιο συγκεκριμένα, οι τύποι πριζών (charging sockets) μπορούν να χωριστούν στις εξής 4 βασικές κατηγορίες:
• Type 1 – Μονοφασικός σύνδεσμος (με βάση το πρότυπο SAE J1772/2009), που εφαρμόζεται ευρέως στις αγορές της Βορείου Αμερικής και της Ασίας.
• Type 2 – Μονοφασικός ή Τριφασικός σύνδεσμος (με βάση το πρότυπο VDE-AR-E 2623-2-2) που καλύπτει την Ευρωπαϊκή αγορά καθώς και χώρες της Νοτίου Αμερικής.
• Type 3 – Μονοφασικός ή Τριφασικός σύνδεσμος όμοιος του Type 2, ο οποίος συνοδεύεται από προστατευτικά κλείστρα ασφαλείας.
• Type 4 – Σύνδεσμοι που χρησιμοποιούνται για υπερταχεία DC φόρτιση και ανάλογα με την προέλευση του ηλεκτρικού οχήματος, υπάρχει το βύσμα CHAdeMO ή και CCS (Combined Charging System).
Συνεπώς στην Ελλάδα, ισχύει το βύσμα Type 2 το οποίο έχει κυκλικό σχήμα αποτελούμενο συνολικά από επτά επαφές. Οι συγκεκριμένες επαφές περιέχουν το σύνολο των ηλεκτρικών φάσεων (L1, L2, L3), τους αγωγούς ουδετέρωσης (N) και γείωσης (PE), καθώς και δύο επαφές (PP, CP) μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η επικοινωνία του σταθμού με το αυτοκίνητο.

socket

Το πρόγραμμα “κινούμαι ηλεκτρικά” του Υπουργείου Περιβάλλοντος

Κινούμαι ηλεκτρικά

Επικοινωνήστε μαζί μας για προσφορά εγκατάστασης ηλεκτρικού φορτιστή

Επικοινωνήστε μαζί μας